سکوت مدیران بانک مرکزی شکست

سه شنبه, 12 شهریور,1392 01:25 ب.ظ
 

 

 سکوت مدیران بانک مرکزی شکست
خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: 5 رئیس کل بانک مرکزی در نشستی به بیان دیدگاه ها و مواضع خود درباره مسائل اقتصادی کشور پرداختند. قرار است از این پس هر چند ماه یکبار نشست ویژه ای بین آنها ترتیب داده شود؛ با این حال اولین دیدار آنها با حواشی و رد و بدل شدن مطالبی در دفاع از عملکرد خود و انتقاد از دیگر روسای کل همراه شد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، بعدارظهر چهارشنبه هفته جاری همزمان با بیست و چهارمین همایش سالیانه بانکداری اسلامی؛ روسای کل اسبق بانک مرکزی در یک نشست مشترک شرکت کردند و قرار گذاشتند تا این نشست ها ادامه داشته باشد.

طبق پیش بینی صورت گرفته قرار است دومین نشست روسای کل اسبق بانک مرکزی در یکماه آینده برگزار شود. همچنین با موافقت ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی قرار است جلسات روسای کل هر 3 ماه یکبار برای بررسی موضوعات گوناگون تشکیل شود.

هرچند نشست ویژه روسای کل اسبق بانک مرکزی به منظور بررسی موضوع بانکداری اسلامی و ارائه راهکار در اینباره برگزار شد، اما این موضوع فرصتی بود تا روسای سابق بانک مرکزی مسائل گوناگون مدنظر خود را مطرح کنند تا جایی که برخی حواشی نیز در این نشست بروز کرد.

مجید قاسمی؛ رئیس کل اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل فعلی بانک پاسارگاد اولین نفری بود که سخنرانی کرد. وی با انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: تورم به معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر است.

قاسمی درخواست کرد که کنترل تورم به عنوان اولین دستور کار مهم در برنامه بانک مرکزی قرار بگیرد و در بیان دلیل خواسته خود عنوان کرد: اگر تورم کنترل نشود سرمایه گذاری مولد در کشور انجام نمی‌شود و ثبات نسبی به وجود نمی آورد.

وی با انتقاد از ایجاد وضعیت فعلی بازار ارز، خواستار پاسخگویی عاملین بروز نوسانات شدید قیمتی در بازار ارز شد و گفت: در سال 81 با یک کار مطالعاتی 16 ساله توانسته بودیم سیاست ارز تک نرخی را اجرا کنیم، اما در بسته پولی سال 90 به یکباره همه چیز خراب شد.

پس از قاسمی نوبت به محمدحسین عادلی رسید. وی بیان داشت: اقتصاد کشور به بیماری هلندی دچار شده و کشور گرفتار تورم شده است. امروز 100 هزارتومان می دهید و فردا 70 هزارتومان تحویل می گیرد چون ارزش پول کاغذی مشخص نیست.

طهماسب مظاهری سومین رئیس کل اسبقی بود که از فرصت به دست آمده استفاده کرد و با دفاع از عملکرد خود در دوران رئیس کلی بانک مرکزی، 3 قفله کردن خزانه کشور را افتخاری برای خود دانست و گفت: 8 سال تاسف آور در نظام اقتصادی کشور را شاهد بودیم.

مظاهری البته موضوع 3 قفله کردن خزانه را که در زمان مدیریتش بر بانک مرکزی مطرح کرده بود را کمی تغییر داد و با جا به جایی کلمات عنوان کرد: منظور من 3 قفله کردن چاپخانه اسکناس بانک مرکزی بود و نه خزانه، چون خزانه در اختیار بانک مرکزی نیست.

وی در زمان سخنرانی خود همانند مجید قاسمی؛ برخی اتفاقات و مسائل به وجود آمده در اقتصاد کشور را ناشی از عملکرد و مدیریت بهمنی در بانک مرکزی دانست و گفت: دولت دهم مرتبا به روش های مختلف درخواست چاپ اسکناس می کرد.

پس از مظاهری نوبت بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی بود که به برخی نسبت ها و مسائل مطرح شده درباره مدیریتش بر بانک مرکزی پاسخ دهد و گفت: آقایان در دوران خود با شرایط همان زمان مدیریت کردند و من نیز در دوران دیگری به نحو دیگری کار کردم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی که از سخنان روسای کل اسبق بانک مرکزی درباره استقلال بانک مرکزی انتقاد داشت گفت: با وضعیت موجود و قوانین فعلی، اگر رئیس فدرال رزرو را هم بیاوریم همین آش و همین کاسه  خواهد بود.

بهمنی عنوان کرد: در شورای پول و اعتباری که 6 نفر از وزرای دولت عضویت دارند چگونه می توان از استقلال بانک مرکزی سخن گفت. وی افزود: وزرا می آمدند و هر یک تلاش می کردند تا ارز را به سمت خود بکشند و از شرایط خود حرف بزنند.

وی درباره اتمام دوران مدیریتش بر بانک مرکزی نیز با بیان اینکه خوشبختانه امروز از این قطار پیاده شدم گفت: تغییر رئیس کل بانک مرکزی در اختیار رئیس جمهور است و او می تواند با یک حکم افراد را جا به جا کند، حال اگر بخواهند نامه را با پیک باورند یک ربع زمان لازم است و اگر فکس شود که در لحظه قابل انجام است.

سیف؛ رئیس کل جدید بانک مرکزی آخرین نفری بود که در سخنانی کوتاه و در دفاع از عملکرد بهمنی و البته با هدف حمایت از وی در برابر روسای کل اسبق بانک مرکزی گفت: من شهادت می دهم آقای بهمنی در بسیاری از موارد با تصمیمات مناسب، از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کردند. البته مواردی را نیز از وی خواسته بودم که به نظرم رسید توان انجام آنها را نداشت.

با این حال، در پایان نشست روسای کل اسبق بانک مرکزی تصمیم گرفته شد تا هر 3 ماه یکبار مقامات اسبق بانک مرکزی بتوانند در یک نشستی به بیان دیدگاه ها و ارائه راهکار درباره مسائل بانکی کشور بپردازند که با تایید رئیس کل بانک مرکزی همراه شد.

البته، مجید قاسمی عنوان کرد بهتر است نشست بعدی در یکماه آینده برگزار شود چون 3 ماه زمان برای نشست بعدی دیر است و فعالان اقتصادی بسیار زیادی منتظر تصمیمات بانک مرکزی هستند و تا آن زمان بسیاری از فعالیت ها تعطیل خواهد ماند.