بانک مرکزی: زمان انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی مشخص نیست

دوشنبه, 12 فروردین,1392 06:52 ق.ظ

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ مجید صنیعی ، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفته است:«اسکناس های ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار ریالی هنوز در مرحله طراحی است و زمان چاپ و انتشار آن مشخص نیست. »


وی اضافه کرده است: «مرحله طراحی تا انتشار اسکناس ۱۰۰ هزار ریالی تا تولید انبوه آن دو سال طول کشید.»

رسانه‌های ایران خردادماه سال گذشته به نقل از رییس کل بانک مرکزی از انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی در آینده خبر داده بودند. در همین زمینه، مجید صنیعی در اسفندماه سال گذشته گفته بود :چاپ این اسکناس‌ها پس از صدور مجوز از سوی وزارت اقتصاد انجام می‌شود.

این در حالی است که رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی روز شنبه در خصوص زمان انتشار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ هزار تومانی تصریح کرده است: «ابتدا باید انتشار اسکناس ۲۰۰ هزار ریالی تصویب و اجرا شود و به تولید انبوه برسد که معمولاً  دو سال طول می کشد و پس از آن انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار ریالی در مرحله طراحی و تصویب قرار خواهد گرفت که آن هم زمان بر است تا به تولید انبوه برسد.»

در همین زمینه، محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی نیز هفتم فروردین ماه جاری گفته بود که با توجه به کم‌ارزش شدن پول و این‌که هزینه چاپ اسکناس‌های ایرانی بیشتر از ارزش خود اسکناس‌ها شده‌است، بانک مرکزی به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن است.

محمود بهمنی در این خصوص توضیح داد که «به هیچ عنوان اسکناس‌های موجود را درشت نمی‌دانیم. به عنوان مثال ارزش اسکناس ۱۰ هزار تومانی ما در مقابل اسکناس‌های اروپایی همانند اسکناس ۵۰۰ یورویی، کم‌ارزش است.»

وی افزوده بود: «با توجه به این‌که رقم هزینه چاپ اسکناس در خصوص ارقام ۵۰ تومانی، ۱۰۰ تومانی، ۵۰۰ تومانی و یک هزارتومانی بیش از ارزش آن است ما به دنبال چاپ اسکناس‌های درشت‌تر در سال جاری و کسب مجوز آن هستیم.»

ارزش برابری ریال در مقابل دلار طی یک سال گذشته تا ۴۵ درصد کاهش یافته است.